PRZEBUDOWA I REWITALIZACJA STACJI PKL  – Krynica-Zdrój

GRUPA REMAR jako Generalny Wykonawca rewitalizacji i przebudowy górnej stacji kolejki Polskich Kolei Linowych na Górze Parkowej w Krynicy-Zdrój

Górna stacja kolei PKL na Górze Parkowej wraca do najlepszych tradycji

           Inwestycja ma na celu odtworzenie historycznego charakteru obiektu i wprowadzenie nowych udogodnień dla turystów. W odnowionym budynku powstanie restauracja i tarasy widokowe. Projekt zakłada również poszerzenie peronu, co usprawni  sposób odprawy pasażerów  i zwiększy komfort osób niepełnosprawnych oraz rodzin podróżujących z wózkami dziecięcymi.

Głównym celem inwestycji PKL jest przywrócenie obiektowi jego przedwojennego charakteru, w tym odtworzenie i uatrakcyjnienie strefy gastronomicznej dzięki nowej restauracji, która będzie mieścić się na piętrze budynku głównego o łącznej powierzchni ponad 132 m2. Projekt obejmuje również przebudowę pergoli mieszczącej kawiarnię i wyposażenie jej w szklane, otwierane ściany, chroniące przed wiatrem w okresie jesienno-zimowym oraz nowe okna, przez które turyści będą mogli obserwować widoki po stronie Rajskich Ślizgawek.

Projekt zakłada też poszerzenie peronu górnej stacji pod kątem wagonów z funkcją obustronnego wsiadania i wysiadania. Pojawią się także dodatkowe udogodnienia dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich lub podróżujących z dziecięcymi wózkami. Kasy zmienią swoją lokalizację, będą znajdowały się w stylowej konstrukcji pod tarasem restauracji, nawiązującej do modernistycznych wagonów, dzięki czemu hol dla oczekujących na zjazd ze szczytu Góry Parkowej zyska cenną przestrzeń. Przebudowie ulegnie także dziedziniec wewnętrzny, z którego półokrągłymi schodami będzie można dostać się na słoneczny taras restauracji. Nowa nawierzchnia umożliwi tam przeprowadzanie dancingów, których tradycja na Górze Parkowej sięga lat 30-tych ubiegłego wieku. Właśnie tradycje muzyczne i taneczne są ważnym elementem oferty Krynicy Zdrój, dlatego po przebudowie stacji nie zabraknie tutaj spotkań i dancingów. Ważnym elementem planowanej renowacji jest dobudowanie dwóch tarasów na piętrze restauracji  o łącznej powierzchni 211,7 m2

Kolej na Górę Parkową uruchomiono 8 grudnia 1937 r. Była drugą koleją górską w Polsce i pierwszą typu linowo - terenowego. W ciągu pierwszych 10 dni od otwarcia z nowej atrakcji skorzystało prawie 3,5 tys. osób, a w ciągu roku wagonem na szczyt Góry Parkowej wjechało wtedy ponad 145 tys. turystów. Dwa wagony poruszały się po jednym torze z mijanką pośrodku trasy, której długość wynosi 642 metry, a różnica wysokości 158 metrów. Zarówno dolna i górna stacja stanowi przykład awangardowego modernizmu.

Fundusze Europejskie, Rzeczpospolita Polska, Unia Europejska, Flagi